Thursday 14 June 2012

Restu

Dalam setiap apa yg kita buat, RESTU itu penting. Bg yg belum berkahwin sure la mesti dpt restu dr MAK & ABAH kan..yg da berkahwin sure2 RESTU dr suami..haruss...

Teringat dulu ms sebelum kawin, duduk pulak dengan mak & abah..adik belajar dekat IKN, Rawang , abg pulak keje. So, aku la yg dok ngn dorang..Mula2 keje, abah yg anta aku g keje..Kol 8.50am je, abah amek..kol 7mlm..abh amek..maklumler dulu moto xde, kete pn xreti drive..hahahaa..bygkan umo da 20an pn abh duk usung kesana-sini..jgn jeles okayyy...:)

Sonoknye duk ngn mak&ayah..sbb apa kita nk semua dapatkan..nk makan itu,nak makan ini..owwhhh..sedapnye...baju mak basuh..segala2nye la mak..hahhaa..jahatkan aku..tp, aku pandai tau wat keje umah..xcaya tnya mak aku..hahahaaa...:)

Then masukla zaman bercinta..time tu bergayut jele keje aku..maklumla time tu bf akak suami aku kan outstation ajer...teponla jd aku nye penghubung..hahhaa..mak aku tdo sebelah aku..layankan aje aku dok gayut ngn suami aku...mak aku sporting. Bila berdating lak, jarang la sangat aku keluar ngn bf aka suami aku kan skng.....sbb kitaorg dating dekat umah...rsnye selesa kot kat umah..dan pulak suami aku ne suka wat lawak dan sangt2 ramah dengan mak aku dan family..itu sbb ngam kot..hahahaa..

stiap kali suami aku dtg umah, harus lauk pauk mak aku masak meriah ko tau...mcm2 makanan peberet suami aku dimasaknye..haaa..amekkk koooooo...pe lagi terbuntangla mata suami aku makan..hahaha..nk amek ati mak mentua kan..

sehinggalah satu masa, seru da sampai gamaknye..mula2 aku smpikan niat murni aku dgn mak..mak aku memang da tau kan..mak aku ok je...cayalah mak...yg wat aku terdiam jap, mak aku suh aku sndr ckp ngn abah..dup..dap..dup..dap..

haaa...korang nk tau, actually dl ms zaman sekolah abh aku ne sngt2 garang.tnyala abg ngn adk aku..xsah kalo hanger baju xpatah kalo xnk g sekolah, yg sll kena harus abg aku..hahahahaha..aku ne jarang2 kena..cuma aku penah kena tarik telinga je lerrr..hehehee.kitaorg tkt woo ngn abah..tp bl da besar ne xdela tkt sngt ms kecik2 dl..

aku pn bersantai dekat tepi pintu bilik, abh tgh tengok tv..mak kat dapur gelak2..aku pn bersuara..

AKu : Abh, ada org nk datang meminang
Abah: Meminang sape???
Aku : Sape lagi, ilah la..( muka da cuak..hahaha)
Abah: Bila nk dtg??
Aku: tnggu abh nye keputusan lerrr...

Diam..diam..

Abah : Emm, datangla..tetapkan tarikh.
AKu: Eh, abh setuju ke..
Abah : abah ikut je, itu pilihan hang, hang yg nk hidup dgn dia..bw mai la..bincang tgk.

tu dia..hahhaa..aku pn bersyukur sbb abh da terima..tetapi sblm proses pinang meminang, abh suh jmpa dia dulu..so, ari perjumpaan tu..yg syoknye..abh yg kelam kabut..siap masakkan lagi woo..utk bakal menantu..mee goreng okay..kaum kerabat abah semua datang, cuma belah mak aku je xde sbb semua dok kedah kan..

Suami aku da cuak tgk org ramai..hahahaaaa..abh aku pnya adk beradik semuanye lelaki hokaayyyy..:) Slps sesi bersoal jawab, akhirnya semua kata suami aku ne okay......syukur...

So, perbincangan da selesai..upacara merisik+tunang..selama setahun..31st May 2008 kami diijabkabulkan pukul 2 ptg..dinikah oleh abh aku sndr...touching wooo...1st June 2008 kami bersanding..yeaaaa...:)

Perjalanan kami tidak mengambil masa yg lama dlm tempoh setahun jg kami berkenalan, bertunang dan berkahwin..dan sehinggan kini da genap 4thn usia perkahwinan kami..itu semua adalah restu MAK & ABAH..tanpa restu mereka, segala2nye tidak akan terjadi..

ABAH..walaupun seorang yg tegas,garang dulu..tp kini abah seorang yang sngt2 sporting, boleh bergurau..walaupun aku da kawen abah tetap tegur aku kalo ada something yg aku buat xbetul..aku bersyukur sbb masih mempunyai ABAH..sbb ABAH & MAK adalah segalanye bagi kami..setakat kami menjadi anak kepada ABAH & MAK..kami adik beradik tidak pernah sesekali buat ABAH&MAK menitiskan air mata dengan tingkah laku kami...sebab kami amat menghormati mereka..tanpa mereka tidak mungkin kami berdiri dekat tmpt yg kami berdiri kini..mereka adalah segala2nye bagi kami..bersusah payah mencari rezeki utk kami demi sesuap nasi..kami amat2 sygkan ABAH& MAK......luv u forever and ever...:)

Pada mereka yg masih lagi mempunyai IBU & BAPA..hargailah mereka sementara ada..ambillah berat tentang mereka..mereka tidak mengharapkan wang ringgit, tetapi cukuplah kasih sayang ank kepada mereka..jagala perasaan mereka supaya tidak membuatkan mereka kecik hati dgn sikap kita...bl mereka dah tiada..menyesal pn da xguna..........


SAAD BIN M.NOOR aka ABAH KESAYANGAN AKU...



CHE DAWIYAH aka MAK KESAYANGAN AKU
KALSOM aka MAK MERTUA KESAYANGAN AKU



Mereka adalah wajah kesayangan hamba yoooo..

No comments:

Post a Comment